Wel of geen marketing plan?

Is het schrijven van een marketing jaarplan nog wel van deze tijd?

Zelfs plannen maken voor het volgende kwartaal is al lastig en volgende maand zal vast ook niet precies gaan zoals gepland. Er zullen altijd wel onverwachte interne of externe omstandigheden zijn die roet in het eten gooien.

Het maken van een gedetailleerd jaarplan heeft dus weinig zin. Maar het geraamte van je planning kun je wel al vormen. Zie het als een globaal jaarplan waarin je op basis van de bedrijfsdoelen al voor een groot gedeelte jouw marketingstrategie bepaalt. Het schrijven van een marketingplan is noodzakelijk om succesvol te kunnen zijn en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Zonder een marketingplan en het periodiek vooruit kijken naar de toekomst en de ontwikkelingen, loop je altijd achter de feiten aan. Je bent dan niet in staat om pro-actief in te spelen op deze ontwikkelingen, waardoor je minder tijd hebt om de kansen volledig te benutten, en de concurrentie je te snel af is.

Het is ook een tijd om kritisch naar jezelf te kijken als bedrijf en stil te staan bij de werkelijke effectiviteit van je marketing-inspanningen: de performance van de website, de kwaliteit van de producten en diensten die je aanbiedt. Kijk naar wat je doelstellingen waren. Hoe staat het ervoor? Waar loop je tegenaan?

Door afstand te nemen en uit de daily rat race te stappen, ga je zien waar werkelijk je uitdagingen liggen, waar je goed in bent en wat je eventueel moet verbeteren om competitief te blijven. En ja, dit kost tijd en vraagt discipline.

Focus en durf keuzes te maken
Het moeilijkste onderdeel van een marketingplan is vaak het trekken van conclusies uit al die analyses die je bij stap een gedaan hebt. Inzichten die er werkelijk toe doen en waar je als bedrijf echt rekening mee moet houden.

De SWOT- en confrontatiematrixen zijn bekende en goede tools om hiervoor te gebruiken. Een meer pragmatische manier is om bijvoorbeeld voor jezelf de zes belangrijkste conclusies en inzichten te noteren in volgorde van belangrijkheid.

Hierdoor krijg je scherp wat je grootste uitdagingen zijn, waardoor je focus creëert. Veel bedrijven hebben meerdere uitdagingen. Durf te focussen. Als je alles tegelijk oppakt, eindigt dit in net niets.

Het derde deel van het marketingplan bestaat uit het beschrijven wat je komend jaar gaat doen, wat het gaat kosten en hoe je de activiteiten gaat evalueren. Voordat je nu meteen aan de slag gaat, is het verstandig om eerst na te denken over wát de strategie of de rode draad van je jaarplan is. Met deze strategie beschrijf je op hoofdlijnen wat je oplossingsroute is. De uitdaging hierbij is de route op hoofdlijnen uit te stippelen. Hiermee geef je richting aan de acties die je gaat ontwikkelen.

Nu je de rode draad te pakken hebt, kun je helemaal los gaan met bedenken hoe je invulling gaat geven aan de strategie. In feite ga je op basis van dit jaarplan aan de slag. Zorg wel voor een concreet actieplan met kosten, verantwoordelijken en evaluatiemomenten.

Dijk Acht Marketing helpt je hier graag bij!

Het opstellen van een marketingplan voor je bedrijf kost tijd en is zeker niet zo gemakkelijk. Daarom help ik je daar graag bij. Door het inzetten van een strategisch gesprek, komen we tot de kern van je bedrijf. Vervolgens vertalen we dit samen naar een concreet actieplan. Dijk Acht komt graag in actie… Jij ook? Neem dan contact met me op.

Dit bericht delen