Als je van je dienstverlening een sterk merk kunt maken, heb je een voorsprong op de concurrentie. Door het formuleren van een slimme merkstrategie en die ondersteunt met o.a. online marketing en contentmarketing, kun je een sterk eigen merk bouwen.
Voordelen van een sterk merk
Het kan behoorlijk moeilijk zijn om met je product of dienst onderscheidend te zijn in functionaliteit, prijs, service. Een sterk merk kan dan het verschil maken. Een sterk merk zorgt voor snelle herkenning, blijft beter hangen en daarmee creëer je voorkeur en loyaliteit bij je doelgroep. Een product of dienst wordt dan niet meer gekozen op concrete eigenschappen, maar op emotie.
Merkstrategie
Een doordachte merkstrategie is de basis van elk sterk merk. Deze strategie zoekt de balans tussen je eigen kracht, de behoeften van je doelgroep en de manier waarop je concurrenten zich presenteren. Daarbinnen vind je de ruimte waarin jouw merk zich kan onderscheiden. Dit onderscheid vertaalt zich naar de manier waarop je als merk communiceert, een visuele identiteit, maar ook hoe je medewerkers zich behoren te gedragen als je een dienstverlenend bedrijf bent.
Een goede strategie bestaat uit vijf onderdelen:
• Organisatie identiteit | Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wie ben je als bedrijf, wat zijn je drijfveren, waar wil je naartoe en waar sta je voor? Factoren als missie, visie, kernwaarden en bedrijfscultuur komen in deze fase aan bod.
• Positionering | Wat is de perceptie van jouw merk bij de doelgroep? Welke voorkeurspositie wil je innemen in het hoofd van je doelgroep? Kies wel voor een positionering die aansluit op de behoeften van je doelgroep en die past bij je bedrijf. In deze fase zul je daarom scherpe keuzes moeten maken.
• Merk identiteit | Een sterke merkidentiteit is er een waarmee je doelgroep zich kan identificeren en wil verbinden. Het beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen.
• Visuele identiteit | Het visuele ontwerp van je merk gaat over alles wat de wereld van je merk kan zien; kleur, typografie en logo zitten standaard in deze fase. Maar er zijn natuurlijk veel meer zaken om rekening mee te houden. Het visuele design geeft richting aan de visuele kant van wat je doet.
• Internal branding | Het gedrag van je medewerkers in de praktijk bepaalt hoe het merk op de buitenwereld overkomt. Zodra dit beeld te veel afwijkt van je merkidentiteit zul je actie moeten ondernemen om je reputatie en je identiteit weer op te lijnen.
Merkactivatie
Zo, nu kan het echte werk beginnen. Je treedt nu met je merk naar buiten en zal de aandacht van je doelgroep moeten trekken. Maar niet iedereen in je doelgroep, zal ook direct klant worden. Je naamsbekendheid zal eerst moeten groeien, het vertrouwen moet nog worden ontwikkeld, tot inzicht komen dat je merk het antwoord is op hun behoefte. Daarom is het belangrijk dat je merkactivatie de juiste stappen volgt.
1. Naamsbekendheid | Je doelgroep moet je leren kennen en herkennen. Hoe vaker je mensen confronteert met je merk, hoe beter je merk herkend wordt.
2. Interesse | Als je naamsbekendheid groeit, is het belangrijk dat je de juiste snaar raakt bij je doelgroep met de juiste content. Interessante, waardevolle en als belangrijkste relevantie content. Hierdoor raakt je doelgroep betrokken bij wat je plaatst en gaan ze een voorkeur voor je merk ontwikkelen.
3. Klant | Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je doelgroep ook daadwerkelijk klant wordt. Als je doelgroep jouw merk kiest, ga je je klant begeleiden naar het aankoopproces. Dit proces moet soepel verlopen door de juiste informatie te bieden op het juiste moment.
4. Klanttevredenheid | De uiteindelijke product- of dienstervaring, de geboden service en de mate waarin de belofte van het merk wordt waargemaakt bepalen grotendeels de klanttevredenheid. Een sterk merk weet dit met de juiste communicatie te benadrukken.
Tot slot
Het biedt veel voordelen om een sterk merk te hebben. Bedenk daarom hoe je je eigen merk hebt beste kunt opzetten en je bouwt aan een relatie met je doelgroep. Door het volgen van bovenstaande stappen ben je tijdens de complete klantreis in beeld en dat zorgt weer voor veel awareness bij je doelgroep.
Als marketing bureau helpt Dijk Acht Marketing met het bouwen aan een sterk merk, het opstellen van een juiste marketing strategie en het aangaan en onderhouden van een relatie van je doelgroep. Door het inzetten van een strategisch gesprek, komen we tot de kern van je bedrijf. Vervolgens vertalen we dit samen naar een concreet actieplan.
Dijk Acht komt graag in actie… Jij ook? Neem dan contact met me op.