Online marketing mogelijkheden

Vormen van online marketing

Bij online marketing komt het er simpelweg op neer dat je je producten of diensten gaat promoten via het internet via online marketing kanalen. Met als doel om jouw doelgroep via het internet aan te spreken om jouw doelen te bereiken.

Bij online marketing worden de verschillende kanalen op het internet gebruikt voor marketingdoeleinden. De doelstellingen kunnen uiteenlopend zijn; denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de naamsbekendheid, meer website bezoekers aantrekken, conversies (zoals bestellingen) verhogen of klantloyaliteit versterken.

Welk kanaal past bij jouw organisatie, hangt af van de doelgroep en de wensen van de organisatie. Bij een onbeperkt budget, zou het natuurlijk ideaal zijn om op zo veel mogelijk kanalen aanwezig te zijn. Maar dat gaat in de meeste gevallen niet op. Bepaal daarom eerst de prioriteiten in je organisatie en begin met online markering op de kanalen die daar het beste bij aansluiten.

Welke vormen van online marketing zijn er?
Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Advertising (SEA)
Display Advertising
Social Media Marketing
E-mailmarketing

Search Engine Optimization (SEO)
SEO richt zich op de optimalisatie van een website om een hogere ranking op de resultatenpagina van een zoekmachine te bereiken. Er zijn verschillende onderdelen die bijdragen aan deze optimalisatie. Zorg voor een responsive design van je website, relevante titels en headings, juiste gebruik van alt-tags, goede copywriting en linkbuilding. Het belangrijkste aspect van SEO is dat de content op de website / pagina goed en relevant is. Uiteraard is het ook belangrijk dat je website responsive is op alle devices. De bots van Google crawlen door alle pagina’s op een website. Hoe makkelijker jij het maakt voor deze bots om de website te begrijpen, hoe hoger je ranking op de resultatenpagina.

Search Engine Advertising (SEA)
Net als bij SEO, gaat het ook bij SEA om de positie van je website op de resultatenpagina. Het grootste verschil is echter dat je voor SEA betaalt. Onder het zoekresultaat staat dan ook ‘AD’ of ‘Advertentie’. Het is niet zo dat de hoogste bieder de beste positie krijgt. Ook bij SEA speelt relevantie een grote rol. De meest relevante website of pagina in combinatie met het hoogste bod krijgt dan ook de hoogste positie. Het voordeel van SEA is dat je pas betaalt als er ook daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt.

Dan heb je ook nog Google Shopping, dat ook onder SEA valt. Deze advertenties zie je meestal bovenaan de pagina als je zoekt op een e-commerce product. Je ziet dan vaak gelijk de website, het merk en de prijs van het product. Met shopping advertenties kun je meer verkoopgericht adverteren.

Display Advertising
Deze vorm van advertising is bedoeld om je bereik te vergroten. Je betaalt om op de banners van verschillende websites te komen. Het ontwerp van je advertentie maak je zelf en vervolgens biedt Google jouw advertentie aan op miljoenen websites die banners hebben. De opmaak van je advertentie kun je in je eigen huisstijl maken, waardoor bezoekers je sneller onthouden.

Display advertising is zeer geschikt als je naamsbekendheid wilt creëren of je doelgroep wilt retargetten. Het voordeel van retargetten is dat het goedkoper is en dat mensen je product of dienst herkennen, omdat ze er al eerder mee in aanraking zijn gekomen, vandaar ook de term: ‘retargetten’.

De conversie ratio ligt bij display advertising wel lager dan bij andere vormen van advertising, waardoor het dus ook duurder kan zijn. Het nadeel van display advertising is dat de conversieratio lager ligt dan bij andere vormen van advertising waardoor het dus ook duurder kan zijn.

Social media marketing
De hardst groeiende vorm van online marketing is momenteel social media marketing. Social media is niet meer weg te denken en dagelijks maken miljoenen mensen hiervan gebruik. Deze vorm van online marketing kan dus eigenlijk niet ontbreken in je strategie. Afhankelijk van je doelgroepen en wensen, kies je het juiste platform om te adverteren.

Social media zijn goed voor de branding van je bedrijf en de sterkere verbinding met de doelgroep, maar ook hier kun je heel gericht targetten op de doelgroep. De prijzen van adverteren op social media kunnen erg uiteenlopen. Facebook en Instagram zijn een goedkope en populaire manier om op te adverteren. Als je iets meer budget hebt, kun je adverteren op YouTube door middel van videoreclames. LinkedIn is een van de duurdere platformen om op te adverteren, maar kan wel zorgen voor een hele hoge conversieratio.

E-mailmarketing
De afgelopen jaren zijn er veel regels en wetten gekomen rondom e-mailmarketing. Ondanks deze vele regels en wetten kan e-mail marketing een zeer effectieve manier zijn om nieuws aan te kondigen en producten te verkopen.

Let er op dat je bij het versturen van je e-mails niet te veel spamgevoelige woorden of tekens in je e-mail gebruikt. Hierdoor kun je namelijk ben je ontvanger in de spambox terecht komen. Enkele spamgevoelige woorden zijn: gratis, korting, (unieke) kans, etc. Ook te veel hoofdletters en leestekens kunnen als spam worden gezien.

Als jouw ontvangers je mail rapporteren als spam, kom je ook in de spambox terecht. Het is daarom belangrijk dat je jouw emails goed afstemt op de wensen van je doelgroepZorg dat ze nuttige informatie bevatten en dat er een duidelijke afmeldmogelijkheid is. Wanneer je rekening houdt met al deze factoren kunnen je e-mailcampagnes leiden tot een zeer positief resultaat.

Dijk Acht Marketing helpt je hier graag bij!

Het opstellen van een juiste online marketing strategie voor je bedrijf kost tijd en is zeker niet zo gemakkelijk. Daarom help ik je daar graag bij. Door het inzetten van een strategisch gesprek, komen we tot de kern van je bedrijf. Vervolgens vertalen we dit samen naar een concreet actieplan. Dijk Acht komt graag in actie… Jij ook? Neem dan contact met me op.

Dit bericht delen