November en december zijn voor veel ondernemers hét moment om vooruit te kijken. Een marketingplan voor 2025 staat vaak hoog op de to-do lijst. Maar hoe zorg je dat je plan niet alleen mooi op papier staat, maar ook haalbaar en effectief is? Met deze aandachtspunten leg je een stevige basis.
Wat zijn mijn doelen voor komend jaar?
Kies één of twee duidelijke doelen. Probeer niet alle ambities in één jaar te stoppen, want dan verzand je in losse flodders. Focus geeft richting en vergroot de kans dat je doelen ook echt gehaald worden.
Wil je meer weten over het belang van focus? Lees ook mijn blog Wel of geen marketingplan?.
Zet in op wat werkt
Nieuwe trends zijn leuk, maar kijk eerst waar je huidige succes vandaan komt. Komt 80% van je leads via LinkedIn? Of levert je nieuwsbrief structureel klanten op? Investeer dáár meer in, in plaats van te gokken op een kanaal dat je nog helemaal niet kent.
Analyseer je kosten en tools
Gebruik je drie verschillende tools om nieuwsbrieven te versturen? Misschien is één geïntegreerde oplossing goedkoper én overzichtelijker. Check regelmatig of je huidige middelen nog het beste resultaat opleveren.
Zijn je plannen realistisch?
Stel jezelf de vraag: wat gebeurt er als ik dit plan níet uitvoer? En wat gebeurt er als het wél lukt? Als de impact van een plan minimaal is, is het misschien niet de moeite waard.
Focus op je beste klanten
Niet elke klant is even waardevol. Richt je marketing op de groep waar je de meeste winst of energie uithaalt. Liever kleiner en effectiever dan breed en onscherp.
Kijk naar je concurrenten
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bekijk waar je concurrenten zichtbaar zijn en wat goed werkt. Kopieer nooit één-op-één, maar gebruik het als inspiratie om je eigen plannen sterker te maken.
Blijf flexibel
De markt verandert continu: algoritmes, nieuwe tools, klantgedrag. Zorg dat je strategie stevig staat, maar houd ruimte om bij te sturen. Juist dat maakt je marketingplan toekomstproof.me verandert. Of een nieuwe tool die zomaar ineens heel populier wordt. Dus zorg dat je je werkzaamheden uitvoert met in je achterhoofd altijd je strategie, maar met te vrijheid om te kunnen anticiperen op veranderingen.
Tot slot
Wil je ook een vliegende start maken in het nieuwe jaar? Begin dan nu alvast met je plannen en je budgetten daarop af te stemmen. Wil je sparren over jouw plannen of heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste focus? Bij Dijk Acht Marketing denk ik graag met je mee. Neem vooral contact met me op.

