Het einde van het jaar komt weer in zicht en je bent vast druk bezig met nieuwe marketingplannen. Ben jij ook je marketingplan voor komend jaar aan het afronden? Houdt dan vooral rekening met onderstaande punten.
- Wat zijn mijn doelen voor komend jaar?
Je wilt jezelf als eerste afvragen; wat zijn mijn doelen voor komend jaar? Probeer niet elke ambitie in één jaar te stoppen. Kies een focuspunt voor het komende jaar. Als je probeert om veel dingen tegelijk te bereiken, zul je waarschijnlijk geen van allen goed doen. Het op één lijn brengen zal meer duidelijkheid brengen en betere resultaten opleveren dan het opsplitsen van de verantwoordelijkheden en budgetten.
- Leg extra prioriteit op wat werkt.
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar nieuwe trends zorgen voor opwinding en enthousiasme, terwijl er nog zo veel potentieel in onze bestaande marketingmix zit. Zet in eerste instantie in op iets wat zeker is, voordat je gaat experimenteren. Start vooral eens met kijken waar het grootste deel van je succes nu vandaan komt. Wellicht kun je je huidige successen verder ondersteunen en uitbouwen als je er extra middelen aan toewijst. En daarmee is het misschien wel beter om te innoveren in je bestaande kanalen dan je te wagen op nieuw, onbekend terrein. Een gok van 100% op iets wat je nog helemaal niet kent, of een omzetstijging van 1,5% in je bestaande marketingmix? Maar sommige dingen kosten gewoon tijd. Dus richt je basis in op vandaag en morgen, en ga dan aan de slag met resultaten voor daarna.
- Zijn er nog ergens kosten te reduceren?
Analyseer je bestaande marketingmix en de optimalisatie daarvan, maar bekijk ook welke tools en diensten je nu al gewerkt. Werken ze nog naar behoren? Is er een andere tool die al beter werkt en wellicht zelfs minder kost? De technologie ontwikkelt zich voort, dus beoordeel je marketingmix regelmatig om te zien waar je eventueel kunt veranderen en kosten kunt besparen.
- Zijn je marketingplannen realistisch?
Wat gebeurt er als je je plannen niet uitvoert? Heeft het echt geen effect, zijn je plannen dan wel de moeite waard? Wat als je plannen grote gevolgen hebben, zijn ze dan wel realistisch?
- Ben je zichtbaar voor je beste klanten?
Niet elke klant is hetzelfde en er bestaat zeker geen format ‘de klant’. Dus concentreer je met je bestaande marketingmix op je beste klanten. Dat zal over het algemeen betere resultaten opleveren dan wanneer je probeert elke klant te bereiken. Kies daarom je prioriteiten.
- En waar bevindt je concurrentie zich?
Het is altijd leerzaam om te kijken hoe je succesvolste concurrentie te werkt gaat. Waar zijn zij zichtbaar en op welke manier. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als je merkt dat zij succesvol zijn op bepaalde zaken. Kopieer nooit klakkeloos, maar vergaar informatie, doe er inspiratie op en maak er je eigen unieke plannen mee.
- Ben ik flexibel en klaar om me aan te passen?
Het is belangrijk om altijd klaar te zijn voor een verandering, een aanpassing. Niet vastgeroest zitten in je werkzaamheden en kunnen schakelen als de markt of maatschappij dat van je product of dienst vraagt. Het hoeft geen wereldschokkende crisis te zijn, het kan al gaan om een socialmedia platform wat zijn algoritme verandert. Of een nieuwe tool die zomaar ineens heel populier wordt. Dus zorg dat je je werkzaamheden uitvoert met in je achterhoofd altijd je strategie, maar met te vrijheid om te kunnen anticiperen op veranderingen.
Tot slot
Wil je ook een vliegende start maken in het nieuwe jaar? Begin dan nu alvast met je plannen en je budgetten daarop af te stemmen. Lukt het je niet om de juiste focus te vinden of kom je tijd te kort? Ik heb wel wat ideeën om je op weg te helpen! Neem vooral contact met me op.