Bepaal het wat? Om op te vallen in deze wereld hebben we flink wat onderscheidend vermogen nodig. Wat maakt jouw bedrijf nou zo anders dan die van de concurrent? Waarom kiest iemand juist voor jou en niet je buurman? Om daar achter te komen is het belangrijk om de why van je bedrijf te kennen. Hoe je daarachter komt, leg ik graag aan je uit.
Sta eens stil bij wat je precies wilt overbrengen, wat wil je zijn en wat wil je delen met je omgeving. Hierdoor krijgen we een gezamenlijk idee over wat je organisatie aan het doen is. Maar de tijden zijn veranderd. Voorheen kon je je onderscheiden van de concurrentie door middel van de 4 Ps; product, prijs, plaats en promotie. Maar helaas kom je er dan niet meer. De concurrentie is te groot geworden. Maar als bedrijf kun je je nog steeds onderscheiden. De eerste stap in het maken van een marketingstrategie is het bedenken van je Why. Op die manier kom je achter het onderscheidend vermogen van je bedrijf.
Hoe vind je nou dat onderscheidend vermogen van jouw bedrijf?
Veel bedrijven hebben wel een Why opgesteld in de vorm van een visie, maar vaak is deze vanuit buiten (wat) naar binnen geformuleerd (waarom). De focus ligt op wat je als bedrijf doet in plaats van waarom je met jouw onderneming bent gestart.
Om echter tot de kern van je bedrijf te komen, moet je je afvragen Waarom? Wat zijn je ambities en dromen. Je begint bij de basis, het waarom en werkt zo naar buiten. Je gaat dus echt aan de slag met het waarom van een bedrijf. Daarmee richt je je op het onderscheidende vermogen én het ‘anders zijn’ dan andere bedrijven.
Hoe kun je anders zijn dan de concurrentie?
Je wilt klanten binden aan je bedrijf en om dat te kunne bereiken, is het belangrijk dat je je omgeving laat zien waarin en waarom je anders bent dan je concurrentie. Waarom moet iemand voor jouw bedrijf kiezen? Om tot dat punt te komen, ga je allereerst aan de slag met het bepalen van de Why van je bedrijf à met uiteindelijk dus een onderscheidend vermogen. Daarna kies je welke uitstraling past hierbij à ga aan de slag met je huisstijl. Tot slot maak je een marketing plan met concrete actiepunten zodat het ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
Dijk Acht Marketing helpt je hier graag bij!
Het opstellen van een onderscheidend vermogen van je bedrijf kost tijd en is zeker niet zo gemakkelijk. Veel bedrijven weten echter niet wat hun why is. Daarom help ik je daar graag bij. Door het inzetten van een strategisch gesprek, komen we tot de kern van je bedrijf. Vervolgens vertalen we dit samen naar een concreet actieplan. Dijk Acht komt graag in actie… Jij ook? Neem dan contact met me op.